BLOG Paul Masselink

/BLOG Paul Masselink
BLOG Paul Masselink 2018-06-12T16:06:45+00:00
1206, 2018

Water als grondstof

By | juni 12th, 2018|Categories: Blog Paul Masselink, Water|0 Comments

In Nederland hebben we wat met water. In de wereld zijn we vooral bekend om onze voortdurende strijd tegen het water van de zee. We moeten er veel voor doen ons ons laag gelegen land tegen overstromingen te beschermen. Het eerste deel van dit water-essay ‘Watertekort ondanks wateroverschot’ is te vinden op https://www.vibaexpo.nl/2018/01/18/watertekort-ondanks-wateroverschot/. Dit tweede deel legt vooral de nadruk op de situatie in Nederland.

1801, 2018

Watertekort ondanks wateroverschot

By | januari 18th, 2018|Categories: Blog Paul Masselink, Water|0 Comments

De hoeveelheid water op aarde is al tientallen miljoenen jaren gelijk. Water verdampt uit oceanen, zeeën en oppervlakte wateren en komt weer als regen of sneeuw op het land terecht. Water is er genoeg in de wereld, maar het probleem is dat 97,5 % zout en slechts 2,5 % zoet water is.

401, 2018

Elektrisch Openbaar Vervoer is op korte termijn haalbaar!

By | januari 4th, 2018|Categories: Blog Paul Masselink, Duurzame Energie, Mobiliteit|0 Comments

In Nederland rijden ongeveer 5000 bussen in het openbaar vervoer. In 2020 moeten alle concessies voor openbaar vervoer uitgaan van emissie-loze rijden of elektrische aandrijving. Het is frustrerend dat in de gemeente ’s-Hertogenbosch weifelachtig wordt gereageerd op de wens om het openbaar vervoer volledig met elektrische bussen te laten plaatsvinden. En dat terwijl het Actieplan Wegverkeer Elektrisch Vervoer 2015-2020 voor alle concessies in 2020 nul-emissie bussen vereist. Maar zie om ons heen wat er op dit gebied gebeurt en wat al kan. Wij horen niet achter te lopen, maar voorop. Daartoe dient deze oproep.

2112, 2017

Ventileren, maar dan wél goed

By | december 21st, 2017|Categories: Blog Paul Masselink, Ventileren|0 Comments

We kennen het liedje wel; “Hoor de wind waait door de bomen, hier in huis zelfs waait de wind.” Natuurlijke ventilatie ten voeten uit. Maar weinig comfortabel. Om de kamertemperatuur op niveau te houden werd de kolenkachel extra opgepookt en wat jaren later werd de thermostaat wat hoger gezet. Tijdens de eerste oliecrisis bleek hoe kostbaar deze manier van ventileren en stoken was. Dus ging Nederland op kierenjacht. Zonder die ventilatiekieren was weliswaar de tocht en het warmteverlies minder, maar vocht werd onvoldoende afgevoerd en hoopte zich in huis op. Dat leidde tot schimmel vorming en uiteindelijk een ongezond binnenklimaat. . Natuurlijk zijn er oplossingen ........

712, 2017

De PV panelen gekte

By | december 7th, 2017|Categories: Blog Paul Masselink, Duurzame Energie|1 Comment

De PV panelen gekte Hoe we het ook wenden of keren, we moeten zo snel mogelijk van de fossiele brandstoffen af. Is het niet vanwege de klimaatverandering en de gevolgen daarvan op het milieu, dan toch zeker omdat de leveringszekerheid en de betaalbaarheid niet meer zijn te garanderen en onder druk staan. Kortom Nederland moet in 2050 fossielvrij zijn. Veel Nederlanders zijn uit overtuiging bereid,  hier hun steentje aan bij te dragen. Maar anderen zijn vooral koortsachtig op zoek naar een beter rendement voor hun spaargeld. Aangespoord door milieubeweging, vereniging eigen huis en consumentenbond laten zij zich overhalen, verleid met rekensommetjes en berekeningen over rendementen, een setje PV panelen aan te schaffen. Ook de salderingsregeling van de overheid draagt bij aan de PV panelen gekte. Leveranciers en installateurs varen er wel bij en klagen niet.

109, 2017

Minder auto’s op de weg

By | september 1st, 2017|Categories: Blog Paul Masselink, Mobiliteit|0 Comments

Betaalbaar en zorgeloos elektrisch vervoer met aangepast mobiliteitssysteem. Vier ingrijpende trends en ontwikkelingen hebben een enorme maatschappelijke impact. Elektrisch rijden (1), autonoom rijdende voertuigen (2), aanschaf van diensten in plaats van producten (3) en de circulaire economie (4), gaan onvermijdelijk een belangrijke rol gaan spelen in onze toekomstige samenleving. Deze wetenschap maakt een analyse van de effecten op stedelijke en maatschappelijke vraagstukken relevant.