Elektrisch Openbaar Vervoer is op korte termijn haalbaar!

//, Duurzame Energie, Mobiliteit/Elektrisch Openbaar Vervoer is op korte termijn haalbaar!

Elektrisch Openbaar Vervoer is op korte termijn haalbaar!

Elektrisch openbaar vervoer kan écht wel

In Nederland rijden ongeveer 5000 bussen in het openbaar vervoer. In 2020 moeten alle openbaarvervoerconcessies uitgaan van emissie-loze of elektrische aandrijving. Inmiddels produceren onder andere Tata, Ashok-Leyland, BYD, CRRC, Volvo (eveneens Chinees) en ook VDL elektrische bussen.

Sinds 1 januari dit jaar zijn de ruim 16.350 bussen van de stad Shenzhen (China) met bijna 12 miljoen inwoners allemaal elektrisch.

De elektrische bussen zorgen niet alleen voor een energie besparing van circa 75 % met een CO2 reductie van 1,35 miljoen ton ten opzichte van traditionele dieselbussen en veel minder luchtvervuiling door fijnstof, maar zijn ook veel goedkoper in de exploitatie. Bovendien veroorzaken deze bussen veel minder geluidshinder. De stad heeft flink geïnvesteerd in snelle oplaad-systemen.

In Shenzhen moeten voor 2020 nu ook de 12.500 taxi’s allemaal elektrisch zijn.

 

Het is bijzonder dat er nogal weifelend wordt gereageerd op de wens om het openbaar vervoer in de gemeente ’s-Hertogenbosch volledig met elektrische bussen te laten plaatsvinden. En dat terwijl het Actieplan Wegverkeer Elektrisch Vervoer 2015-2020 voor alle concessies in 2020 nul-emissie bussen vereist.

Shenzhen is de thuisbasis van BYD en BYD bouwt nu een fabriek in Hongarije voor leveringen in Europa (na eerder al bijvoorbeeld Londen, Nottingham, Haarlem, Schiphol).
In China zijn veel leveranciers van elektrische bussen gevestigd. Bij de opdrachten gaat het steeds om grote aantallen. En die grote aantallen zorgen voor lage kosten.

 

Voorstel en oproep  aan Brabant
Brabant is de thuisbasis van VDL, bouwer van elektrische bussen. Uit een oogpunt van bijvoorbeeld werkgelegenheid, innovatiepush, handelsbalans zou je willen dat de concessiehouders openbaar vervoer  in Nederland gezamenlijk één order plaatsen bij VDL voor 5000 elektrische bussen. Grote aantallen zorgen immers voor lagere prijzen ook ten opzichte van Chinese bouwers. Maar ja, die aanbestedingsprocedures …….  Dus toch maar BYD bussen uit Hongarije ????

 

Aardig in beeld:  BYD Delivering Worlds Largest Electric Bus Fleet

Door | 2018-01-05T00:32:37+00:00 januari 4th, 2018|Blog Paul Masselink, Duurzame Energie, Mobiliteit|0 Reacties

About the Author:

mm
Al voor mijn studie hield ik me bezig met de grondstoffenproblematiek en milieuvraagstukken op het gebied van lucht, water en grondgebruik. Als sociaal geograaf/planoloog ligt mijn interesse bij fundamentele oplossingen. Voor de korte termijn is mijn motto: “in een keer goed”. Voor de langere termijn geldt voor mij: “zet een ambitieuze stip op de horizon”. Vanuit meerdere invalshoeken kom ik tot uiteenlopende scenario’s voor oplossingen van problemen. De (maatschappelijke) effecten breng ik via globale systeem-dynamische modellen in beeld. De “ambitieuze stip op de horizon” vereist kennis van trends en ontwikkelingen. Daarmee kun je de toekomst een stapje voor zijn, zonder risico op luchtfietserij. http://www.masselinksustainableenergy.nl

Geef een reactie